KINDERHANDEN PRATEN!
Heb je ooit wel eens goed de binnen- of buitenkant van jouw handen bekeken? Jouw vorm, jouw lijnen en jouw vingerpatronen, jouw kleur en zelfs de temperatuur van jouw handen staan voor iets. En dat ‘iets’ is niet zomaar uit de lucht gevallen, daar zijn vele onderzoeken voor gedaan en het is al een eeuwenoude-leer.
Die leer wordt steeds meer doorgegeven, dat is iets waar we als ouders of opvoedondersteuners een heel groot voordeel mee kunnen doen. Voor onszelf maar ook voor de begeleiding/ in de opvoeding of hoe je het ook wil noemen naar en voor onze kinderen.
De basisleer van de handen komt voort uit de vier elementen. En die vier elementen die zit in alles, in en om ons heen. Als je daar dus over nadenkt dan is het eigenlijk logisch dat je dus je handen nog meer mag gebruiken als kompas en als de handleiding voor jouw kind(eren)
Vingerpatronen
Iedereen wordt geboren met patroontjes op de vingertoppen. Dit noemen we vingerafdrukken, die staan vast en veranderen nooit meer. Denk maar aan het afnemen van vingerafdrukken door de ambtelijke macht, dit zou niet gebeuren als het verandert. Jouw kinds vingerafdrukken en de lijnen daarin, kun je onderverdelen in een aantal types, hierbij de vier meest voorkomende:
1 = Jouw kind heeft het nodig om te dagdromen, verhalen te schrijven, belevenissen te vertellen, op avontuur te gaan en te ontdekken.
2 = Jouw kind heeft het nodig om te exploderen, dit kan door: lachen, huilen, gillen, zingen, springen, rennen, dansen, bewegen en bommetjes maken in het zwembad.
3 = Jouw kind heeft het nodig om zich regelmatig in de natuur te bevinden. Plassen stampen, met je handen en voeten door de modder, kleien, hutten bouwen, bloemen plukken en zich te laten verwonderen hoe alles is.
4 = Jouw kind heeft het nodig om zich creatief te uiten in tekenen, schilderen, dichten, toneelspelen en zijn/haar gevoel te laten spreken op een manier die bij hem of haar past.
Dit is een kleine impressie want als je kijkt naar de vingers staan die ook voor een elk afzonderlijk voor een kenmerk, denk hierbij aan het oudhollandse liedje ‘Naar bed, naar bed zei……’
De grote van je hand
Laat jouw kind recht voor zich uit kijken en plaats zijn hand op zijn gezicht. Zet de onderkant van zijn hand tegen de onderkant van zijn kin en strek zijn hand en vingers recht tegen zijn gezicht. Check dan waar de vingers stoppen:
Kleine hand: komt de hand niet hoger dan de wenkbrauwen? Dan heet jouw kind een kleine hand en is ie intuïtief. Hij kan het geheel goed overzien. Niet in details gericht (uitzondering is wanneer jouw kind knokkige vingers heeft) Jouw kind kan zich makkelijk aanpassen.
Gemiddelde hand: Komt jouw kind zijn hand tussen de wenkbrauwen en de haargrens? Dan heeft jouw kind een gemiddelde hand en is hij een bemiddelaar. Jouw kind is erop gericht om de vrede te bewaren.
Grote hand: komt jouw kind zijn hand tot de haargrens? Dan heeft jouw kind een grote hand en is ie ontspannen en relaxed in zijn handelen. Hij wil niet opgejaagd worden en ergens toe gedwongen worden. Jouw kind doet het graag om zijn eigen manier. Let op de kleine dingen in het leven.
Meer informatie
Meer informatie kun je vinden in het boek ‘Bijdehand’ (overal te koop) geschreven in samenwerking met handleeskundige Janny de Mooij www.dehandleescoach.nl of boek de workshop ‘spelen met de vier elementen.