Hoeveel tekeningen heb jij ondertussen al voorbij zien komen van jouw kind? Als je daarover nadenkt dan is het zeker dat dit er ontelbaar veel zijn!
Als je weet wat je uit tekeningen kunt halen dan ga je anders kijken naar de tekeningen die jouw kind maakt. De tekeningen die gemaakt worden is de stem van jouw kind. Al op vroege leeftijd: ‘Als het kind begint te babbelen, begint het ook te krabbelen’ (Rose Fleck) haal je veel betekenis uit tekeningen.
Om jouw kind te kunnen begrijpen
Belangrijk om te weten is dat bij kinderen voelen en intuitie de eerste functies zijn die het gaat ontwikkelen om zich in de wereld thuis te voelen. Pas later worden de functies van het denken en waarnemen ontwikkeld. Steeds meer wordt hier door de volwassen mens focus op gelegd waardoor het voelen en de intuitie meer naar de achtergrond verdwijnt. Wij moeten kindertekeningen dan ook niet alleen bekijken met onze rationele functies. Er wordt veel gemist als wij geen aandacht schenken aan de achtergronden van het gevoelsleven van het kind en zijn relatie met het onderwerp in de tekening. Kinderentekeningen zijn altijd het gevoel en een momentopname van de belevingswereld van het kind.
Ontdek door jouw open houding
Als je een tekening van jouw kind krijgt is de meest voorkomende reactie ‘mooie tekening’ of je geeft een conclusie ‘leuk poppetje heb je getekend’ Probeer je open te stellen en open vragen te stellen over de tekening om op feitelijkheden te benoemen wat je ziet en dat te verifieren met jouw kind.
- Wat kun je vertellen over jouw tekening?
- Ik zie……, klopt dat?
- Je hebt aandachtig gekleurd, vertel eens…
- Leuk creatief bezig geweest, wil je er iets over vertellen?
- Wat is een goede plek voor deze tekening zijn en waarom daar?
- Wat voor naam zou je aan de tekening kunnen/willen geven?
Terug komend op ‘mooie tekening’ dat is een waarde oordeel wat ook niet altijd kloppend hoeft te zijn. Kinderen laten hun belevingswereld zien in tekeningen en dat is niet altijd mooi wat ook zeker niet hoeft. Je kunt in plaats van jouw waarde te geven het vervangen in ‘bedankt voor jouw tekening wat vind jij er zelf van?’ Hiermee biedt je ook onafhankelijkheid aan en het sterken in het kind zelf.
De betekenis van de tekening
Er zijn diverse experts op het gebied van het lezen van kindertekeningen waarvan ik de theorie gebruik*. Het intuitief lezen en bundelen van de theorie heb ik geleerd in mijn drie jarige opleiding ‘De magie van kindercoaching’ Hierdoor weet ik ook op systematisch niveau wat de betekenis is in kindertekeningen op het gebied van (familie) opstellingen.
In deze tekening (voorbeeld 1) gemaakt door kind van 6 jaar een klein sneek preview:
De kindtekenaar staat in het midden.Papa is groot getekend en mama iets kleiner. Papa is een groot voorbeeld voor het kind. Papa is iets minder toegankelijk qua contact dan mama, dit is te zien door de handen en armen die getekend zijn. Waarbij het kind wel weet dat papa de verbinding met hem zoekt (dit door de positie van het gezicht van papa). Opvallend is ook dat er geen oren getekend zijn. Kind wil vooral ook zelf ontdekken en niet alles horen, heeft zijn eigen regels en waarheden waarin juist door papa gestuurd kan worden waarbij het kind het met mama kan ventileren.
In deze tekening (voorbeeld 2) gemaakt door kind van 4 jaar een klein sneek preview:
Het kind staat zelf in het middelpunt getekend dat duidt ook op een helder ‘ik besef’ en dat het kind haar plaats in neemt.
Broertje staat wat buiten de rij getekend maar neemt wel de eerste plek in. Dit kan betekenen dat broertje de “baas” in het gezin is. Waarschijnlijk zit broertje aan de kop van de tafel? (wat ik ondertussen weet en het antwoord ja is) Hij staat wat buiten de lijn omdat het kan zijn dat het kind het misschien wat irritant vindt dat veel om broertje draait?
Zus staat als tweede op de plek. Zus is de verzorger en regelaar in huis. Het kind staat iets verder van zus af omdat het kan zijn dat het kind zich niet teveel wil laten betuttelen door zus. En dat klopt dan ook wel omdat het kind op de plek van zus staat (dit systemisch gezien) Het oudste kind is de ontdekker en ook de oudste mag alles als eerst, het kan zijn dat het kind dat ook graag wil maar dat is nu eenmaal het recht van de oudste! Mama staat op de plek van het kind wat betekend dat het kind voor mama staat en het kind zich teveel om mama bekommerd. Mama is wel de bemiddelaar want dat is de plek van het middelste kind. Papa staat op de plek van broertje met een heel groot hart boven zijn hoofd. Het kind wil papa beschermen en verzorgen.
Wat ook nog te zien is, is dat het kind en mama een jurk aan heeft en de rest voor haar een broek. Het kind en mama brengen voor het kind de vrouwelijke energie en papa, zus en broertje de mannelijke energie.
Wat je kunt met de informatie uit de kindertekeningen
ERKENNING EN BEGRIP dat is waar het vooral om draait voor een kind. Gehoord en gezien worden dat is wat kinderen willen. Wij als ouders/ opvoedondersteuners mogen kinderen begeleiden in hun pad naar het volwassen worden. Als je weet hoe een kind zich voelt kun je daar iets mee en dat is ook op de bewustwording van jezelf. In het eerste voorbeeld is het heel handig om te weten dat het kind regels en waarheden aan het ontdekken is en het zelf eigen aan het maken is. De dwarsheid van dit kind (wat de probleemstelling was) heeft hiermee te maken. Omdat je weet dat papa op dit moment hier een grote rol in speelt, kan papa hem. hierin begeleiden waarbij mama dit met het kind verder kan bespreken. Belangrijk hierbij is dat papa en mama op 1 lijn zitten, kind is gebaat bij duidelijkheid. Nu je dit weet is hier vanuit ouders meer begrip en geduld wat automatisch de dwarsheid van het kind verminderd en het in huis een stuk rustiger is waar iedereen wat aan heeft en vooral het kind op een rustigere manier zijn eigen identiteit verder kan ontwikkelen.
Bij voorbeeld 2 kan ik geen tips een aanbevelingen geven omdat ik dit ook niet aan de ouder heb gegeven. Ongevraagde tips en aanbevelingen geef ik dan ook niet. Het gaat vooral om de analyse waarbij de ouder zelf inzichten krijgt en een passende manier kan vinden. En is hier hulp bij nodig komt de vraag vanzelf.
Meer weten
Ben je nieuwsgierig geworden naar wat de tekening van jouw kind betekend? Een afspraak kun je hiervoor maken.
* Intuitief lees ik kindertekeningen waarvoor ik ben opgeleid vanuit de opleiding ‘De Magie van kindercoaching’ .Theoretische gebruik ik informatie van Eveline Ruitenberg en Theresa Foks-Appelman